Tulkots ar atļauju no https://blog.innerdrive.co.uk/inspire-acts-of-kindness-in-schools

Kā skola var iedvesmot labestīgai rīcībai

“Kādu gudrību var atrast, kura ir lielāka par labestību?– /Žans-Zaks Ruso (Jean-Jacques Rousseau)/

Labestība ir ceļš uz priekšu. Varbūt to viegli var pazaudēt savā ikdienā, bet mums vajadzētu atcerēties turpināt to praktizēt. Pētījumi pierāda, ka jebkura labestīga rīcība darbā var dot labumu visai organizācijai un ka tas ir nozīmīgs darbinieku un klientu apmierinātības rādītājs. Lai pārliecinātos, ka labestība kļūst par mūža ieradumu, mums vajadzētu spert soļus, lai iedrošinātu mūsu skolēnus apzināti izplatīt labestību un lai skolas kultūra to atspoguļo.

Foto: www.freepik.com

Ko saka pētījumi?

Pētījumi liecina, ka labestības praktizēšana ikdienā ir “lipīga”, izraisa pozitīvas emocijas un iedvesmo labsirdībai citus. Pētnieki arī atklāja, ka sajust labestību no kāda cita ir nenoliedzami pozitīva pieredze un ka tas vēl vairāk pastiprina to cilvēku rīcību, kuri praktizē labestību.
Kādā pētījumā dalībnieki tika sadalīti trīs grupās: devēji, saņēmēji un kontrolgrupa. Četru nedēļu laikā devēji veica 5 labestības darbus saņēmējiem. Pētnieki atklāja – kā devēju, tā saņēmēju labsajūta pastiprinājās gan īstermiņā, gan ilgtermiņā. Kad bija pagājuši divi mēneši, pētījuma dalībnieki aizpildīja subjektīvas laimes skalu (The Subjective Happiness Scale). Rezultāti parādīja, ka saņēmēji bija kļuvuši laimīgāki, bet devēji bija vairāk apmierināti ar savu dzīvi un darbu. Labestīgā darbība iedvesmoja citus uz līdzīgu rīcību, un bija pierādījumi, ka saņēmēji turpināja izplatīt labestību tālāk. Tāda rīcība saņēmeju grupai bija raksturīga daudz vairāk nekā tiem, kuri bija kontrolgrupā.

Kā vairot labestību klasē

Sāc ar sevi

Domājot par labestību, pirmais, kas ienāk prātā, bieži vien ir – palīdzība citiem.  Tomēr ir ļoti svarīgi sākt ar sevi. Padomā – kā tu sarunājies ar sevi un kā rūpējies par sevi? Vai tu izturies pret sevi labestīgi?
Kāds “audio ieraksts” skan tavā galvā? Vai tu sevi nemitīgi kritizē un šausti? Vai tomēr uzmundrini, nomierini un iedrošini sevi? Tādējādi mēs varam paaugstināt savu pašvērtējumu, lai sirdī kļūtu vieglāk un gaišāk. Kad tu būsi labestīgs pret sevi, būs vieglāk vairot pozitīvas sajūtas arī citiem.

Esi labestības paraugs

Skolēni bieži uzskata savus skolotājus par paraugiem. Skolotāji neapzināti ietekmē skolēnu uzvedību, runāšanas stilu un izturēšanas veidu pret citiem. Skolēnu klātbūtnē izsakot pateicību apkopējai vai skolas saimniekam, tu rādi labu piemēru, kuru bērni redzēs un kuram viņi sekos.

Ikdienas labestības izacinājums

Skolas dienu sākot, aicini skolēnus izdarīt vienu labestības darbu citam skolēnam vai skolotājam. Dienas beigās klase var apsēsties aplī un dalīties savā labestības darbā visiem klasesbiedriem.  Šāds izaicinājums liek gan labestības devējiem, gan saņēmējiem justies labi un veicina motivāciju turpmāk attīstīt jaunu, pozitīvu ieradumu.

Palīdz sabiedrībai

Brīvprātīgais darbs dod skolēniem iespēju apzināties vietējās sabiedrības aktuālās vajadzības un iesaistīties praktiskos projektos. Tas ir ļoti nozīmīgi, jo skolēni varēs rādīt labestību ar savu rīcību plašākā kontekstā.  Audzēkņi saņems daudzveidīgus ieguvumus, brīvprātīgi ziedojot savu laiku un pūles, lai darītu labu citiem, it īpaši vietējā sabiedrībā, kurā viņi dzīvo, jo bērni drīz vien paši redzēs pozitīvos rezultātus.

Vai labestība tiešām ir nozīmīga?

Darot savus ikdienas darbus, varbūt šķitīs mazsvarīgi aktīvi praktizēt labestību. Reizēm ir vieglāk neko nedarīt un fokusēties tikai uz savām problēmām. Tomēr katru dienu mums ir iespēja padarīt sevi un citus laimīgākus.
Tu vari darīt cita cilvēka dienu labāku vai pat pozitīvi ietekmēt viņa dzīvi, vienkārši sakot vai darot kaut ko labestīgu. Pat kādam uzsmaidīt ir labestības darbs. Vēl mūsu attiecības uzplaukst, kad mēs veltām laiku līdzcilvēku novērtēšanai un līdzjūtības izteikšanai. Tas var pastiprināt saiknes ar ģimeni un draugiem un attīstīt nozīmīgas attiecības. Pētījumi arī norāda, ka labestības praktizēšana var samazināt trauksmi un stresu, kā arī novērst slimības.

Pēdējā doma

Mums visiem vajadzētu censties fokusēties uz labestību savā ikdienā. Gan sarunājoties ar sevi maigāk un iedrošinošāk, gan rosinot skolēnus palīdzēt vietējai sabiedrībai, mums vajadzētu piešķirt prioritāti labestības darbu veikšanai. Tā ir pārbaudīta vērtība, kura pievieno gandarījumu un laimi mūsu dzīvei, vienlaikus liekot citiem justies novērtētiem. Ja tu esi kāda labestības darba saņēmējs,  pārliecinies, ka tu izsaki pateicību – jo tā arī ir dāvana, kura vairo prieku šajā pasaulē.

Tulkojums: Keitija Rota

Korektore: Indra Rone

Kļūda rakstā?
Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!