Muzikālas aktivitātes garastāvokļa mērītāja izzināšanai

Šajā ierakstā ir aprakstītas dažādas aktivitātes, ko izmantoju ar grupām, lai sīkāk izpētītu garastāvokļa mērītāju, lietojot mūziku. Vairāk par garastāvokļa mērītāju vari lasīt šeit, bet te piedāvāju īsu atgādinājumu par četrām zonām:

Lūk, muzikālās aktivitātes.

1. Pielāgo mūziku zonai

Izveidoju dažus mūzikas atskaņojumu sarakstus, kas atspoguļo četrus garastāvokļa mērītāja kvadrantus. Pēc garastāvokļa mērītāja izgatavošanas uz grīdas, izmantojot virves un četrus krāsainus brezentus, kā rakstīts šeit, klausāmies katru mūzikas vai dziesmas fragmentu, un skolēni pāriet uz to garastāvokļa mērītāja punktu, kas, viņuprāt, atbilst mūzikai. Reizēm spontāni sākam dejot! Atskaņojumu saraksti ir pieejami Spotify. 1. atskaņojumu saraksts (vairāk pops/roks) un 2. atskaņojumu saraksts (vairāk klasika).

2. Uzmini zonu

Pāros, izmantojot sitamos instrumentus, viena persona slepeni izvēlas un pēc tam atskaņo mūziku par vienu no sajūtu vārdiem vai garastāvokļa mērītāja zonām savam partnerim, kuram ir jāuzmin, kurš vārds vai zona tiek atskaņota. Vēl viena tā versija: persona, kura min, ne tikai klausās, bet arī ņem līdzīgu sitamo instrumentu un atdarina partnera spēlēšanu, lai viņi var patiešām sajust emociju, kas tiek atskaņota.

3. Gleznošana mūzikas pavadījumā

Katrs paņem lielu kartona vai bieza papīra lapu un papīra šķīvi kā paleti. Uz tiem uzspiež guaša krāsas no lielajām pudelēm un paņem otas. Pārliecinieties, ka ir pieejams arī ūdens un papīra dvieļi. Katrs izvēlas vietu, kur viņu netraucē neviens cits, un, nesarunājoties brīvi glezno, klausoties mūziku no kāda iepriekšminētā atskaņojumu saraksta (dziesmas pilnībā, ne tikai fragmentus). Aicinu skolēnus ne tikai koncentrēties uz pazīstamu objektu gleznošanu, bet drīzāk izmantot krāsu, lai radītu mainīgas noskaņas un emocijas, ko viņi var dzirdēt mūzikā. Viņi var izvēlēties gleznot katru atšķirīgo noskaņu uz dažādām papīra daļām vai arī gleznot pāri katru nākamo noskaņu, radot gleznu, kurā katrs slānis ir apslēpts zem nākamā.
 Pēc gleznu pabeigšanas izvietojam tās istabas vidū, lai grupa varētu tās apstaigāt un aplūkot. Viens veids, kādā skolēni var paust reakciju cits par cita gleznām, ir izmantot “jūtu, sajūtu un emociju” kartītes no uzvediba.lvKartītes var izvietot uz galda vai palodzēm, un skolēni var tās paņemt un novietot blakus gleznām, lai parādītu, kādas sajūtas un emocijas viņi redz un jūt.

4. Atskaņojumu saraksti

Mazās grupās skolēni var veidot dziesmu sarakstus no saviem atskaņojumu sarakstiem par katru garastāvokļa mērītāja zonu un pēc tam dalīties ar visu grupu, izmantojot savus tālruņus, lai mēs varētu dzirdēt nedaudz no katras dziesmas. Runājam par to, kā varam izmantot mūziku, lai gan atspoguļotu savu pašreizējo garastāvokli, gan arī mainītu to uz citu zonu, ja vēlamies, piemēram, lai palielinātu mūsu enerģijas līmeni sporta treniņam, vai nomierinātos, ja mums ir bijusi stresa pilna diena.
Apzināmies arī, cik tas ir kaitinoši, ja cilvēki mēģina un liek mums ātri mainīt savu garastāvokli, kad neesam gatavi, varbūt sakot mums “Galvu augšā!”, kad jūtamies ļoti nomākti, vai “Nomierinies!”, kad esam dusmīgi. Šajos brīžos mums bieži pirmkārt ir nepieciešams, lai mūsu garastāvokli ieraudzītu, atpazītu un atzītu. Ja pēc tam vēlamies mainīt garastāvokli, varam radīt atskaņojumu sarakstus no piecām vai sešām dziesmām, kas ļauj pamazām virzīties no vienas garastāvokļa mērītāja zonas uz citu.

5. Muzikālā atpūta

Ja skolēnu enerģija semināra noslēgumā ir zema, reizēm aicinām viņus ērti apsēsties vai apgulties telpā, aizvērt acis, ja viņi to vēlas, un tad klausīties igauņu komponista Arvo Perta skaņdarbu “Spiegel im Spiegel” (Spogulis spogulī), kas ilgst aptuveni desmit minūtes. Pusaudži īpaši novērtē iespēju pavadīt šo laiku, nedarot “neko”!

6. Kustības mūzikas pavadībā pāros, saskaroties pirkstu galiem

Šī ir pēdējā aktivitāte, ko veicu ar grupām, kuru dalībnieki jau ir labi pazīstami un/vai kur pastāv augsts uzticēšanās un atvērtības līmenis. Tā noteikti nav visiem, tāpēc vienmēr dodiet iespēju tajā nepiedalīties, bet tiem, kuri ir gatavi iesaistīties, tā var būt ļoti spēcīga pieredze. Kamēr tiek atskaņota Elgara mūzika Nimrod”, skolēni stāv viens otram pretī pa pāriem, aizvērtām acīm un saskaras tikai ar pirkstu galiem. Nesarunājoties, viņi virzās kopā ar mūziku, kas atspoguļo dažādus enerģijas līmeņus un sajūtas. Pēc tam partneri var apspriest, kur mūzika viņus kopīgi aizveda, kā viņi jutās, kurš vadīja vai sekoja un kā tas mainījās aktivitātes laikā, vai bija vērojamas cīņas par varu vai īpašas saiknes mirkļi.

Esmu pārliecināta, ka var izdomāt vēl daudzas citas radošās aktivitātes ar garastāvokļa mērītāju, un ar prieku vēlos par tām uzzināt! Lūdzu atsūtiet man ziņu un pastāstiet, vai varu atklāt jūsu idejas šajā mājaslapā, lai arī citi varētu tās izmantot!

Noderīgas saites un resursi

Lūk, daži avoti, kurus izmantoju šīs tēmas izzināšanai, ja vēlaties par to lasīt vairāk.
Handbook of Music, Adolescents and Wellbeing” (McFerran et.al., 2019): brīnišķīga grāmata, kas pēta gan teoriju, gan praksi par to, kā pusaudži piedzīvo un izmanto mūziku, lai uzlabotu vai mazinātu labsajūtu.

Interaktīvs muzikālā garastāvokļa mērītājsšis ir jautrs un viegli lietojams, interaktīvs rīks, kas ievieto dažādus muzikālos žanrus garastāvokļa mērītājā, sniedzot īpašības vārdu piemērus, kas atbilst garastāvoklim un savieno ar audioparaugiem katrā žanrā.

harmonymusictherapy.com/…/emotional-regulation/: spēles, dziesmas un aktivitātes, lai uzlabotu bērnu un vecāku saikni un emocionālo regulāciju.

moretime2teach.com/teaching-mood-with-music/idejas garastāvokļa mācībām ar mūziku.

arts-impact.org/…/2015/10/Mood-Meter-Dance.pdf: dejas stundu plāns, izmantojot garastāvokļa mērītāju.

Autore: Keitija Rota